|
Proč repliku Sevenu?
Tak, jako snad každý, o něčem sním :-) a, jelikož jsem blíženec, tak těch snů mám
relativně mnoho, a občas si i nějaký naplňuji (viz naše rodinka, domek atd. :-)
K motorismu a všemu, co
voní benzínem (momentálně více LPG :-) tíhnu již od dětství. Přiznávám, byly to
spíše motorky, které mne táhly, ale nějaké racionálno ve mne mi říkalo, abych
zůstal při zemi, a tak jsem vlastníkem Jawy 250 "panelky", po které opravdu
nemohu chtít, aby naplnila mé sportovní touhy.
Rodinná vozítka (Škoda Felicie 1.6MPI
a Ford Focus 1.8i) je mnohdy lepší netrápit sportovní jízdou. Nejsou na to
stavěná a člověk od nich spíše chce, aby spolehlivě sloužila, než trhala
traťové rekordy. I když drobným technickým úpravám vedoucím k lehkému zvýšení
výkonu se nebylo možné vyhnout :-).
.... no prostě jsem se jednoho dne
rozhodl, že si naplním jeden ze svých velkých snů a pořídím něco sportovního -tzn. do výběrových kritérií při pořizování už nebyly zahrnuty položky typu: kolik to má
dveří, velikost kufru, nakládací hrana, dají se sedačky sklopit do roviny, dá se
v tom přespat, dost místa na kolena u spolujezdců a mnoho jiných. |
Prvně tedy musím definovat, co by měl
splňovat "můj" sportovní vůz:
-
poměr hmotnosti a výkonu (kg/kW)
hluboko pod 15 (tj. mých rodinných přibližovadel)
-
dobré jízdní vlastnosti (handling)
-
nestát moc peněz... no prostě co
nejmíň :-)
-
neměl by to být veterán :-) (nejlépe
vše jako z výrobní linky za cenu 20letého vraku :-)
-
zrychlení z 0-100km/h 8s a méně
-
měl by to jezdit na benzín (tímto
prostě říkám dieselům "NE")
Tak a tady máme první nástřel, co prošlo
sítem:
Značka |
Typ |
Objem |
Výkon |
Hmotnost |
Poměr |
0-100 |
Maxspeed |
Spotřeba |
Najeto |
Cena |
Rok |
l |
kW |
kg |
kg/kw |
s |
km/h |
l |
km |
Kč |
výroby |
Honda |
Civic |
kombi 5 |
1,8 |
124 |
1135 |
9,2 |
8,3 |
223 |
8,8 |
142000 |
158 480 |
1998 |
Civic |
kupé 2+2 |
1,6 |
118 |
1065 |
9,0 |
8 |
207 |
9 |
90000 |
195 270 |
1999 |
Prelude |
kupé 2+2 |
2,2 |
136 |
1355 |
10,0 |
7,5 |
228 |
8,5 |
97000 |
113 200 |
1997 |
S2000 |
kabrio 2 |
2,0 |
177 |
1320 |
7,5 |
6,2 |
241 |
9,8 |
75000 |
466 950 |
2000 |
Fiat |
Barchetta |
kabrio 2 |
1,8 |
96 |
1135 |
11,8 |
8,9 |
200 |
8,5 |
79500 |
127 350 |
1997 |
Coupe |
kupé 2+2 |
2,0 |
160 |
1385 |
8,7 |
6,5 |
250 |
11 |
100000 |
138 670 |
1998 |
Mazda |
MX-5 |
kabrio 2 |
1,8 |
103 |
1100 |
10,7 |
8,2 |
205 |
8,5 |
126000 |
121 690 |
1999 |
RX-8 |
kupé 4 |
1,3 |
141 |
1400 |
9,9 |
7,2 |
223 |
10,8 |
30000 |
410 350 |
2005 |
Porsche |
Boxster |
kabrio 2 |
2,5 |
150 |
1250 |
8,3 |
6,9 |
240 |
|
114000 |
314 130 |
1997 |
No, v tomto momentu to jasně
vyhrávala Mazda MX-5. Za poměrně malé peníze poskytuje max zábavu - relativně
nízká hmotnost a její příkladné rozložení 50:50, zadní náhon, výborné držení
stopy atd. Jen ten výkon by mohl být větší a tak jsem hnedle začal
brousit po internetu, jakpak by se dala tato maličkost napravit...
...měl jsem štěstí :-)
V jednom nejmenovaném americkém státečku místní borec přemýšlel nad tím samým. Už
se svojí vyladěnou MX-5 vyhrál kde co, na místním okruhu s ní držel rekord a teď
si položil otázku: "Jak dál, jak rychleji?". Moc se s tím nemazlil :-) milou
Mazdu rozřezal a rozebral na atomy. Mezitím si z Anglie objednal rám a díly
"karoserie" (kapota, přední blatníky a integrovaný "zadek") jednoho z výrobců
replik Lotusu 7. No a použitelné díly z MX-5 (např. motor, převodovka,
elektrika, zadní náprava s diferenciálem atd.) navěsil na rám... pár měsíců si
hrál se zbytkem a supersport byl na světě :-)
Tímto se pro mne
objevil mnou opomíjený svět replik Lotusu 7 (včetně našeho Kaipana). Takže i ty
jsem byl tedy "nucen" zařadit do svého seznamu.... Ze všech replik jsem vybral
jednu ze zahraničí (Tigera z Anglie pro jeho nízkou hmotnost a cenu :-) no
a českého zástupce Kaipana.
|
No a takto vypadala tabulka poté...
Značka |
Typ |
Objem |
Výkon |
Hmotnost |
Poměr |
0-100 |
Max |
1/4 mile |
Spotřeba |
Najeto |
Cena |
Rok |
|
|
|
l |
kW |
Ps |
kg |
lb |
kg/kw |
kg/Ps |
lb/Ps |
s |
km/h |
s |
l |
km |
Kč |
|
Honda |
S2000 |
kabrio 2 |
2.0 |
177 |
241 |
1320 |
2907 |
7,5 |
5,5 |
12,1 |
6,2 |
241 |
14,3 |
9,8 |
75000 |
466 950 |
2000 |
Mazda |
MX-5 |
kabrio 2 |
1,8 |
103 |
140 |
1100 |
2423 |
10,7 |
7,9 |
17,3 |
8,2 |
205 |
16 |
8,5 |
12600 |
121 690 |
1999 |
1.8T |
142,5 |
190 |
1100 |
2423 |
7,7 |
5,8 |
12,8 |
6,4 |
|
|
|
|
|
|
RX-8 |
kupé 4 |
1,3 |
141 |
192 |
1400 |
3084 |
9,9 |
7,3 |
16,1 |
7,2 |
223 |
15,6 |
10,8 |
30000 |
410 350 |
2005 |
Fiat |
Coupe |
kupé 2+2 |
2.0T |
160 |
218 |
1385 |
3051 |
8,7 |
6,4 |
14,0 |
6,5 |
250 |
14,6 |
11 |
100000 |
138 670 |
1998 |
Porsche |
Boxster |
kabrio 2 |
2,5 |
150 |
204 |
1250 |
2753 |
8,3 |
6,1 |
13,5 |
6,9 |
240 |
15,5 |
|
114000 |
314 130 |
1997 |
Kaipan |
47 |
kabrio 2 |
2.0 |
77 |
105 |
680 |
1498 |
8,8 |
6,5 |
14,3 |
7,1 |
170 |
15,4 |
7,8 |
|
350 000 |
2004 |
57 |
kabrio 2 |
1,8T |
110 |
150 |
820 |
1806 |
7,5 |
5,5 |
12,1 |
6,1 |
185 |
14,5 |
9 |
|
400 000 |
2004 |
140 |
190 |
820 |
1806 |
5,9 |
4,3 |
9,5 |
5,0 |
200 |
13,6 |
9,6 |
|
|
|
Tiger |
CAT E1 |
kabrio 2 |
2.0 |
83 |
113 |
630 |
1388 |
7,6 |
5,6 |
12,3 |
6,6 |
171 |
14,7 |
8 |
|
177 413 |
kit |
110 |
150 |
630 |
1388 |
5,7 |
4,2 |
9,3 |
5,1 |
185 |
13,9 |
8,3 |
|
|
|
Pzn.:
Kaipana lze u nás koupit buď jako stavebnici (200tis. a více podle kompletnosti)
a postavit si ho, nebo v kuse cca za 1,1mil. Kč či jetého, jak uvádím v tab. v
cenách začínajících na 350tis. a více. Tigera si musíte prostě postavit. Dovézt
ojetinu z GB a přihlásit ji u nás na značky, je neproveditelné, prostě
levostranné řízení nepřihlásíte a přestavbu na pravostranné řízení nepovolej, i
kdyby se člověk rozkrájel... zkoušel jsem to, žhavil jsem dráty, dotazoval jsem
se ... nejde (jsou ale lidé, kteří to umí :-). |
No a
takto to dopadlo:
Pořadí |
Název |
Klady |
Zápory |
Jak to vůbec vypadá :-) |
1. |
Tiger Cat E1 |
+
cena 177 a více tis. Kč
+ nízké provozní náklady
+ servis komplet doma
+ levné náhradní díly FORD (většina věcí je ze Sierry)
+ zadní náhon
+ fantastické zrychlení
+ ideální rozložení hmotnosti
+ fantastiký poměr výkon/hmotnost
+ vůz s léty na ceně neklesá
|
-
stavba vozu cca 250 - 1000 hodin práce (zpětně tento bod hodnotím jako
velké pozitivum a dodnes mne to neopustilo :-)
- přihlášení na české značky
|
|
2. |
Mazda MX-5 |
+ řízení
tohoto vozu je radost
+ přijatelné provozní náklady
+ zadní náhon
+ cena 140 až 224 tis. Kč
+ ideální rozložení hmotnosti
+ naprostá spolehlivost
+ pohodlný sporťák
|
- prostě
chybí výkon
|
|
3. |
Kaipan 57 |
+
přijatelné provozní náklady (oproti Tigerovi je použit 1.8T motor
a tam jsou ty náklady přeci jenom vyšší než u klasického atmosférického
motoru)
+ dostupné náhradní díly
+ levnější tuning motoru díky turbu
+ není nutnost servisovat, vše doma
+ fantastické jízdní vlastnosti
+ fantastické zrychlení
+ srdeční záležitost
|
-
vyšší hmotnost vozu oproti Tigeru a o cca 200-300kg
oproti Caterhamům
- cena základní stavebnice 203 až 385 tis. Kč
- nákladnější a těžší turbomotor
|
|
4. |
Mazda RX-8 |
+
čtyřmístné
+ výborné jízdní vlastnosti
+ vzhled
+ výborná dynamika
+ zadní náhon
+ pov.ruč. jako ŠKODA 120 :-) (do 1300ccm)
|
- cena
cca. 400 tis. Kč
- vyšší spotřeba
- dražší servis
- nevhodné pro kratší jízdy
|
|
5. |
Fiat Coupé |
+
čtyřmístné
+ fantastický výkon a zrychlení
+ výborný design
+ cena 140 až 170tis.
|
- přední
náhod
- vyšší spotřeba
- výměna rozvoďáku cca 30tis Kč (tzn. po koupi nutno provést)
|
|
|
|