Proč repliku Sevenu?

Tak, jako snad každý, o něčem sním :-) a, jelikož jsem blíženec, tak těch snů mám relativně mnoho, a občas si i nějaký naplňuji (viz naše rodinka, domek atd. :-)

    K motorismu a všemu, co voní benzínem (momentálně více LPG :-) tíhnu již od dětství. Přiznávám, byly to spíše motorky, které mne táhly, ale nějaké racionálno ve mne mi říkalo, abych zůstal při zemi, a tak jsem vlastníkem Jawy 250 "panelky", po které opravdu nemohu chtít, aby naplnila mé sportovní touhy.

Rodinná vozítka (Škoda Felicie 1.6MPI  a Ford Focus 1.8i) je mnohdy lepší netrápit sportovní jízdou. Nejsou na to stavěná a člověk od nich spíše chce, aby spolehlivě sloužila, než trhala traťové rekordy. I když drobným technickým úpravám vedoucím k lehkému zvýšení výkonu se nebylo možné vyhnout :-).

.... no prostě jsem se jednoho dne rozhodl, že si naplním jeden ze svých velkých snů a pořídím něco sportovního -tzn. do výběrových kritérií při pořizování už nebyly zahrnuty položky typu: kolik to má dveří, velikost kufru, nakládací hrana, dají se sedačky sklopit do roviny, dá se v tom přespat, dost místa na kolena u spolujezdců a mnoho jiných.

 Prvně tedy musím definovat, co by měl splňovat "můj" sportovní vůz:

  • poměr hmotnosti a výkonu (kg/kW) hluboko pod 15 (tj. mých rodinných přibližovadel)

  • dobré jízdní vlastnosti (handling)

  • nestát moc peněz... no prostě co nejmíň :-)

  • neměl by to být veterán :-) (nejlépe vše jako z výrobní linky za cenu 20letého vraku :-)

  • zrychlení z 0-100km/h 8s a méně

  • měl by to jezdit na benzín (tímto prostě říkám dieselům "NE")

Tak a tady máme první nástřel, co prošlo sítem:

Značka

Typ

Objem

Výkon

Hmotnost

Poměr

 0-100

Maxspeed

Spotřeba

Najeto

Cena

Rok

l

kW

kg

kg/kw

s

km/h

l

km

výroby

Honda

Civic

kombi 5

1,8

124

1135

9,2

8,3

223

8,8

142000

158 480  

1998

Civic

kupé 2+2

1,6

118

1065

9,0

8

207

9

90000

195 270  

1999

Prelude

kupé 2+2

2,2

136

1355

10,0

7,5

228

8,5

97000

113 200  

1997

S2000

kabrio 2

2,0

177

1320

7,5

6,2

241

9,8

75000

466 950  

2000

Fiat

Barchetta

kabrio 2

1,8

96

1135

11,8

8,9

200

8,5

79500

127 350  

1997

Coupe

kupé 2+2

2,0

160

1385

8,7

6,5

250

11

100000

138 670  

1998

Mazda

MX-5

kabrio 2

1,8

103

1100

10,7

8,2

205

8,5

126000

121 690  

1999

RX-8

kupé 4

1,3

141

1400

9,9

7,2

223

10,8

30000

410 350  

2005

Porsche

Boxster

kabrio 2

2,5

150

1250

8,3

6,9

240

 

114000

314 130  

1997

No,  v tomto momentu to jasně vyhrávala Mazda MX-5. Za poměrně malé peníze poskytuje max zábavu - relativně nízká hmotnost a její příkladné rozložení 50:50, zadní náhon, výborné držení stopy atd. Jen  ten výkon by mohl být větší a tak jsem  hnedle začal brousit po internetu, jakpak by se dala tato maličkost napravit...

    ...měl jsem štěstí :-) V jednom nejmenovaném americkém státečku místní borec přemýšlel nad tím samým. Už se svojí vyladěnou MX-5 vyhrál kde co, na místním okruhu s ní držel rekord a teď si položil otázku: "Jak dál, jak rychleji?". Moc se s tím nemazlil :-) milou Mazdu rozřezal a rozebral na atomy. Mezitím si z Anglie objednal rám a díly "karoserie" (kapota, přední blatníky a integrovaný "zadek") jednoho z výrobců replik Lotusu 7.  No a použitelné díly z MX-5 (např. motor, převodovka, elektrika, zadní náprava s diferenciálem atd.) navěsil na rám... pár měsíců si hrál se zbytkem a supersport byl na světě :-)

    Tímto se pro mne objevil mnou opomíjený svět replik Lotusu 7 (včetně našeho Kaipana). Takže i ty jsem byl tedy "nucen" zařadit do svého seznamu.... Ze všech replik jsem vybral jednu ze zahraničí  (Tigera z Anglie pro jeho nízkou hmotnost a cenu :-) no a českého zástupce Kaipana.

No a takto vypadala tabulka poté...

Značka

Typ

Objem

Výkon

Hmotnost

Poměr

 0-100

Max

 1/4 mile 

Spotřeba

Najeto

Cena

Rok

     

l

kW

Ps

kg

lb

kg/kw

kg/Ps

lb/Ps

s

km/h

s

l

km

 

Honda

S2000

kabrio 2

 2.0

177

241

1320

2907

7,5

5,5

12,1

6,2

241

14,3

9,8

75000

466 950  

2000

Mazda

MX-5

kabrio 2

1,8

103

140

1100

2423

10,7

7,9

17,3

8,2

205

16

8,5

12600

121 690  

1999

1.8T

142,5

190

1100

2423

7,7

5,8

12,8

6,4

           

RX-8

kupé 4

1,3

141

192

1400

3084

9,9

7,3

16,1

7,2

223

15,6

10,8

30000

410 350  

2005

Fiat

Coupe

kupé 2+2

2.0T

160

218

1385

3051

8,7

6,4

14,0

6,5

250

14,6

11

100000

138 670  

1998

Porsche

Boxster

kabrio 2

2,5

150

204

1250

2753

8,3

6,1

13,5

6,9

240

15,5

 

114000

314 130  

1997

Kaipan

47

kabrio 2

 2.0

77

105

680

1498

8,8

6,5

14,3

7,1

170

15,4

7,8

 

350 000  

2004

57

kabrio 2

1,8T

110

150

820

1806

7,5

5,5

12,1

6,1

185

14,5

9

 

400 000  

2004

140

190

820

1806

5,9

4,3

9,5

5,0

200

13,6

9,6

     

Tiger

CAT E1

kabrio 2

 2.0

83

113

630

1388

7,6

5,6

12,3

6,6

171

14,7

8

 

177 413  

kit

110

150

630

1388

5,7

4,2

9,3

5,1

185

13,9

8,3

     

Pzn.: Kaipana lze u nás koupit buď jako stavebnici (200tis. a více podle kompletnosti) a postavit si ho, nebo v kuse cca za 1,1mil. Kč či jetého, jak uvádím v tab. v cenách začínajících na 350tis. a více. Tigera si musíte prostě postavit. Dovézt ojetinu z GB a přihlásit ji u nás na značky, je neproveditelné, prostě levostranné řízení nepřihlásíte a přestavbu na pravostranné řízení nepovolej, i kdyby se člověk rozkrájel... zkoušel jsem to, žhavil jsem dráty, dotazoval jsem se ... nejde (jsou ale lidé, kteří to umí :-).

 No a takto to dopadlo:

Pořadí

Název

Klady

Zápory

Jak to vůbec vypadá :-)

1.

Tiger Cat E1

+ cena 177 a více tis. Kč
+ nízké provozní náklady 
+ servis komplet doma
+ levné náhradní díly FORD (většina věcí je ze Sierry)
+ zadní náhon
+ fantastické zrychlení
+ ideální rozložení hmotnosti
+ fantastiký poměr výkon/hmotnost
+ vůz s léty na ceně neklesá
 

- stavba vozu cca 250 - 1000 hodin práce (zpětně tento bod hodnotím jako velké pozitivum a dodnes mne to neopustilo :-)
- přihlášení na české značky


 

2.

Mazda MX-5

+ řízení tohoto vozu je radost
+ přijatelné provozní náklady
+ zadní náhon
+ cena 140 až 224 tis. Kč
+ ideální rozložení hmotnosti
+ naprostá spolehlivost
+ pohodlný sporťák
 

- prostě chybí výkon
 

3.

Kaipan 57

+ přijatelné provozní náklady (oproti Tigerovi je  použit 1.8T motor a tam jsou ty náklady přeci jenom vyšší než u klasického atmosférického motoru)
+ dostupné náhradní díly

+ levnější tuning motoru díky turbu
+ není nutnost servisovat, vše doma
+ fantastické jízdní vlastnosti
+ fantastické zrychlení
+ srdeční záležitost
 

- vyšší hmotnost vozu oproti Tigeru a o cca 200-300kg oproti Caterhamům
- cena základní stavebnice 203 až 385 tis. Kč
  - nákladnější a těžší turbomotor
 

 

4.

Mazda RX-8

+ čtyřmístné
+ výborné jízdní vlastnosti
+ vzhled
+ výborná dynamika
+ zadní náhon
+ pov.ruč. jako ŠKODA 120 :-) (do 1300ccm)
 

- cena cca. 400 tis. Kč
- vyšší spotřeba
- dražší servis
- nevhodné pro kratší jízdy
 

5.

Fiat Coupé

+ čtyřmístné
+ fantastický výkon a zrychlení
+ výborný design
+ cena 140 až 170tis.
 

- přední náhod
- vyšší spotřeba
- výměna rozvoďáku cca 30tis Kč (tzn. po koupi nutno provést)