Podle mne
nejvhodnější motor pro repliky Lotusu 7. Velmi nízká hmotnost spolu s
relativně vysokým základním výkonem a dostatečným výkonovým potenciálem
z něho dělají nejvhodnějšího kandidáta pro zástavbu do repliky. Oproti
cenově dostupnějšímu Zetecu, pro něj hovoří
celých 20kg (oproti Pintu propastných 44kg) hmotnosti k dobru a nějaký ten koník navíc v základu (i co
se týče potenciálního navýšení).
Dostupnost tuning
dílů je stejná jako u Zetecu - tedy velmi dobrá (a neustále se zlepšuje,
jak se Duratec používá v různých formulových sériích) a pro ty, co přecházejí
na Duratec z Pinta, potěší výfuk na stejné straně.
Proti mluví pouze nutnost použít
upravenou přírubu převodovky (bellhousing) pro připojení motoru na standardní
převodovky Typ 9 a MT75 používané v replikách.
Základní technická data:
|
Duratec I4 2.0 HE
16V |
Duratec I4 2.3 HE 16V |
Objem |
1999 ccm |
2261 ccm |
Kompresní poměr |
10,8:1 |
9,7:1 |
Vrtání |
87,5 mm (max.
doporučovaný výbrus na 88 mm) |
87,5 mm (max. doporučovaný výbrus na 88
mm) |
Zdvih |
83,1 mm |
94 mm |
Pořadí zapalování |
1-3-4-2 |
1-3-4-2 |
Std sací ventil /
zdvih |
35 mm /
8,8 mm |
35 mm /
7,9 mm |
Std výfukový ventil
/ zdvih |
30 mm /
7,7 mm |
30 mm /
7,4 mm |
Délka ojnice mezi
středy ok |
146,25 mm |
154,79 mm |
Rozdíly mezi 20 a 23 jsem označil
žlutě... 23 má též vyšší blok motoru. U Duratecu se změna kompresního
poměru provádí především výměnou pístů...
Údaje o sériové vačce a
klikové hříděli:
Camshaft Dimensions |
mm |
Camshaft
journal diameter |
24.97 ± 0.01 |
Camshaft
journal clearance |
0.055 - 0.060 |
Camshaft
endplay |
0.09 - 0.24 |
Camshaft
lobe lift, intake, 107 kW (145 PS) |
8,80 |
Camshaft
lobe lift, exhaust |
7,70 |
Crankshaft Dimensions |
mm |
Crankshaft main bearing journal |
0.019 - 0.0? |
Crankshaft main bearing journal diameter |
57.018 - 57.? |
Crankshaft endplay |
0.335 ± 0.3? |
Piston
diameter -_Class 1 |
87.465 - 87.535 |
Piston
diameter - Class 2 |
87.475 - 87.545 |
Piston
diameter - Class 3 |
87.485 - 87.565 |
Pohon vaček a olejového čerpadla
je zajištěn řetězem.
Doporučené oleje a
mazadla:
Viscosity / ambient temperature |
Recommended motor oil |
Specification |
SAE
5W-30 / below -20°C to over +40°C |
Ford Formula E Economy |
ACEA A1/Bl |
SAE
10W-30 / -20°C to over
+40°C |
Alternative engine oils-
Ford super Multigrade |
ACEA Al/B1 or A2/52 and/or CD EC |
SAE
10W-40 / -20°C to over
+40°C |
Ford XR+ High-performance
High-lubricity |
ACEA A3/B3 and/or API/SH/EC |
SAE
5W-40 / below -20°C to over +40°C |
Ford Formula S
Synthetic |
ACEA A3/B3 and/or API/SH/EC |
|
|
|
Lubricants, Fluids. Sealers and Adhesives |
Specitication |
Sealant, oil pan contact surface to oil seal carrier, oil pan to
cylinder block pan to front cover |
WSE-M4G323-A4 |
Pressure
switch sealant (Loctite 243) |
|
WS-M2G349- |
Engine front cover blanking plug sealant (3M 2510) |
ESS-M11P24- |
Anti-seize
grease |
|
ESE-M1244- |
Silicone
grease |
|
ESE-M1C171- |
Silicone
Sealant |
|
WSE-M4G323-A4 |
Hypoid
Gear Oil |
|
SQM-2C9002-AA |
Parts |
Part No: |
Alt |
Motorcraft |
Starter
Motor |
1140111 |
1214371 |
1S7U-11000-AD |
Starter
Plug |
1218379 |
|
|
|
Head
Gasket |
1229872 |
|
|
|
Crank
Pulley bolt |
1149131 |
|
|
|
Cam
Chain Tensioner |
1347669 |
|
1S7G-6K254-AJ |
Spark
Plugs |
Denso 5032 |
Autolite Resistor 103 |
|
|
Spark
Plugs (Raceline) |
NGK BR7EFS |
Chmp RS9YC |
14mm, .708"(18mm) reach, 5/8" hex, |
AP
Clutch Plate friction |
CP 5352.5 |
|
|
|
Clutch
plate drive |
CC 03JR CC3B |
|
|
|
Clutch
release bearing |
94ZT-7A564-BA |
|
S4MZA |
Crankshaft Position Sensor |
1S7F-6D315AA |
|
DY-888 |
AP
Clutch pressure plate |
CP 5905-1 |
CP2511 |
LC
03JR CC3B |
AP
Clutch friction plate |
CP5352-5 |
|
|
|
Caterham
uprated front hub bearings |
L44600LA-902A1 |
L44643L |
|
|
Bosch
Lambda Sensor |
Bosch 258007057 |
VW - 021 906 262B |
|
|
Bosch
Green top fuel injectors |
280150558 |
|
465ml at 3.8bar |
Tech Details Raceline 2.0 lt Duratec |
Recommended |
Rev
Limit |
7200 |
Oil temp
100 - 110 max |
84 |
Oil
Pressure 70-80psi (2500 rpm) |
65 |
Coolant
Temp 90 degrees max |
80 |
Wet
Raceline sump
oil capacity from empty |
5.25 litres |
Dry
Raceline sump
oil capacity from empty |
7.0 Litres |
Oil
Filter |
HOF203 |
Duratec bez úprav
Motor bez jakýchkoliv
úprav vyrobený od roku 2001 - 2008 s průchozím výfukem 4-1 nebo 4-2-1 a
vstřikováním (Microsquirt, Jenvey apod.) s throttle bodies (TB) má
potenciál 175-195 koní.
|
|
|
Zde máme přibližně stejné motory, kdy
jeden je 2.0 a druhý 2.3 l. Oba mají 4-1 výfuky, microsquirt
zapalování, TB z GSXR 1000. |
|
Jen pro zajímavost porovnání 2.0 Duratecu na std ECU, sání a
výfuku, jak je např. v Mondeu nebo Focusu... vs když na ten samý
motor pověsíme 4-1 výfuk, sání z GSXR a microsquirt řídící
jednotku... bez jakéhokoliv zásahu do motoru! |
High flow head
Motory, které se
nacházely ve Focusech (2008 - 2011 rok výroby) měly přímo od výrobce
vylepšený sací kanály a na výkonu to bylo znát především ve vyšších
otáčkách. Uvádí se, že tato hlava přidává cca 10 % výkonu oproti
předchozímu typu.
|
Pro porovnání
se mi podařilo najít tři podobně (ne-)upravené motory. Všechny
mají TB z GSXR 1000, zapalování microsquirt (2.0 a 2.3 l) a
výfuky podobných parametrů. Zdrojem dat
jsou jednotlivé výstupy z měření na motorové brzdě...
Nárůst výkonu v nejvyšších otáčkách u
flow head je opravdu markantní. Tento motor je ideální na další
přestavby pro vyšší výkony. Ladičské firmy jej používají pro
specifikace nad 270 HP... |
Úpravy motoru
1st Stage - Výměna vaček
(cílový výkon 205 - 215 koní)
Základní upgrade vaček bez dalších úprav motoru. Výrobci nabízí
variantu, kdy zdvih vačky a ventilů nekoliduje s písty a není nutno
nakupovat nové písty. Pokud se vyvarujeme delšího použití otáček nad
7200 ot/min., není nutno ani kupovat nové
ojnice, které jsou největší slabinou motoru.
Název |
Duration |
Valve Lift |
Timing |
Full Lift |
Lift @ TDC with clearance |
Valve Clearance |
Springs |
Power Band |
Stock
FORD camshaft |
256° |
252° |
0.358″ |
0.317″ |
|
|
|
0.034″ |
0.034″ |
0.008″ / 0.20mm |
stock |
1000-6000 |
9.01mm |
8.05mm |
|
0.86mm |
0.86mm |
0.010″ / 0.25mm |
Piper
Cam KBDUR1892 |
260° |
244° |
0.383″ |
0.348″ |
17‑63 |
113° |
105° |
0.034″ |
0.034″ |
0.008″ / 0.20mm |
kit |
1800‑6800 |
9.73mm |
8.84mm |
48‑17 |
0.86mm |
0.86mm |
0.010″ / 0.25mm |
Kentcam
D-TEC10 |
260° |
260° |
0.412″ |
0.402″ |
17‑63 |
110° |
105° |
0.040'' |
0.056'' |
0.008″ / 0.20mm |
kit |
2500-7500 |
10.46mm |
10.21 mm |
48‑17 |
1.01mm |
1.42 mm |
0.010″ / 0.25mm |
NewmanCams FORD/280/410 PH3 |
280° |
280° |
0.41″ |
0.41″ |
30‑70 |
110° |
110° |
0.071" |
0.071" |
0.008″ / 0.20mm |
kit |
2750 - 7250 |
10.4 mm |
10.4 mm |
70‑30 |
1.8 mm |
1.8 mm |
0.010″ / 0.25mm |
Crower
Stage 1 |
260° |
257° |
0.358″ |
0.317″ |
|
|
|
|
|
0.008″ / 0.20mm |
stock |
1000 - 7000+ |
9.09 mm |
8.05 mm |
|
|
|
0.010″ / 0.25mm |
Crower
Stage 2 |
276° |
268° |
0.390″ |
0.374″ |
|
|
|
|
|
0.008″ / 0.20mm |
kit |
1000 - 7800 |
9.9 mm |
9.5 mm |
|
|
|
0.010″ / 0.25mm |
Crower
Stage 3 |
284° |
276° |
0.414″ |
0.393″ |
|
|
|
|
|
0.008″ / 0.20mm |
kit |
1100 - 8000+ |
10.51 mm |
9.98 mm |
|
|
|
0.010″ / 0.25mm |
Cosworth
YD0222/173 |
256 |
256 |
0.374″ |
0.374″ |
|
112° |
113° |
|
|
0.008″ / 0.20mm |
stock |
1000‑7200 |
9.5mm |
9.5mm |
|
|
|
0.010″ / 0.25mm |
|
Pro ilustraci se mi
podařilo najít výkonovou křivku s vačkou D-TEC10 a Cosworth cam
viz graf vlevo. Získaný výkon může činit 20 - 30 koní dle
použitého výfuku, průchodnosti sání a motormanagementu. Víc
vaček se mi bohužel nepovedlo najít. |
Z výše
uvedených vaček v tabulce se mi papírově nejvíce líbí od firmy
PIPERCAM PH3. Má jeden z nejvyšších zdvihů a trvání. Bohužel se mi
nepovedlo nikde najít grafy z brzdy s Duratecem... v budoucnu bych si
rád na set těchto vaček našetřil. Je k nim nutno koupit set pružin a
řetězových kol na pohon vačky.
1st Stage upgrade je pro mne základní a myslím, že i konečná
investice do motoru. Vačka přidá za celkem rozumné peníze solidní porci
výkonu. Případné další navýšení výkonu je již vykoupeno vysokými
investicemi do pístů, ojnic, hlavy aj.
2st Stage - Výměn vaček,
ojnic a pístů (cílový výkon kolem 240 - 260 koní)
|